Metoda indywidualnej stymulacji słuchu Johansen IAS Pruszków
Metoda opracowana przez duńskiego psychologa, dyrektora Bałtyckiego Laboratorium Badań nad Dysleksją – dr Kjelda Johansena.
Diagnoza procesów przetwarzania słuchowego opiera się na wywiadzie dotyczącym rozwoju i funkcjonowania dziecka. Następnie przeprowadza się badanie audiometryczne i testy lateralizacji. Na tej podstawie zostaje przygotowana zindywidualizowana płyta CD. Płyta jest stworzona zgodnie z potrzebami dziecka, tak aby obejmować swoim zakresem częstotliwości potrzebne do stymulacji funkcji słuchowych.
Terapia polega na słuchaniu odpowiednio dobranych dźwięków, o stałej porze dnia, przez około 10 minut dziennie. Do tej formy terapii nie jest wymagany specjalistyczny sprzęt, potrzebne są przewodowe słuchawki i odtwarzacz płyt CD. Postępy kontrolowane są co 4-10 tygodni. Podejmowane są wtedy decyzje co do zmiany płyt. Cały program trwa od 6 – 18 miesięcy. Terapia dzieci trwa najczęściej 9 – 10 miesięcy.
Metoda ta zalecana jest w terapii z małymi dziećmi (od 3 roku życia, choć zdarza się również i u niemowląt) dziećmi i młodzieżą, dorosłymi.
Stosowana jest w terapii osób:
- z trudnościami w rozwoju mowy, nieprawidłową artykulacją
- z dysleksją, problemami szkolnymi
- z autyzmem
- z ADHD
- z zaburzoną koncentracją uwagi
- z zaburzeniami uwagi i percepcji słuchowej
- z trudnościami w rozumieniu i zapamiętywaniu poleceń
- z porażeniem mózgowym
- z nadwrażliwością słuchową
- z wadami genetycznymi
Korzyści z tej metody to m.in.:
- poprawa koncentracji uwagi słuchowej
- lepsze przetwarzanie słuchowego
- poprawa czytania
- lepsze rozumienie języka
- poprawa artykulacji i płynności wypowiedzi
- poprawa napięcia mięśniowego (równowaga, koordynacja wzrokowo – ruchowa, motoryka),
- poprawa samooceny i osiągnięć szkolnych,
- lepsze wyniki w nauce języków obcych.