Metoda INPP Pruszków
Terapia odruchów INPP to odpowiednio dobrane do indywidualnych potrzeb dziecka ćwiczenia fizyczne. Wykorzystuje ona standardowe testy motoryczne, pierwotnie stosowane w medycynie. INPP opracowało metodę identyfikacji i oceny oznak niedojrzałości neuromotorycznej u dzieci i dorosłych oraz opracowało nieinwazyjną metodę indywidualnej interwencji, która polega na codziennym, systematycznym wykonywaniu indywidualnie dobranych ćwiczeń ruchowych.
Dla kogo przeznaczona jest metoda INPP?
Wiele problemów z czytaniem, pisaniem, ortografią, matematyką, koncentracją, obniżonymi osiągnięciami i zachowaniem ma swoje korzenie w niedojrzałym rozwoju sprawności fizycznej, która jest niezbędna w prawidłowym uczenia się.
Terapeuci INPP są w stanie przeprowadzić bardzo szczegółową ocenę rozwoju fizycznego dziecka na podstawie oceny ogólnej koordynacji i równowagi potrzebnej do utrzymania prawidłowej postawy, koordynacji i zdolności do usiedzenia w miejscu oraz do zapewnienia prawidłowych ruchów gałek ocznych. Są to fundamenty potrzebne dziecku do nauki czytania, pisania, kopiowania, łapania piłki i wielu innych czynności uczonych w szkole.
Korzystając ze standardowych nieinwazyjnych testów medycznych nie tylko możemy określić, gdzie są obecne oznaki niedojrzałości, ale możemy również zaoferować skuteczny program korekcji w zakresie stymulowania rozwoju dojrzałych umiejętności motorycznych.
Symptomy związane z niedojrzałością neuromotoryczną mogące występować u dziecka:
- podpieranie głowy drugą ręką
- pokładanie się na ławce, zakrywanie oka
- siedzenie na ugiętej nodze podczas pisania
- powyżej 8 r. ż. przestawianie liter, słów lub/i liczb, nieustalona lateralizacja powyżej 8 r. ż.
- popełnianie licznych błędów w trakcie przepisywania
- przepisywanie tekstu z tablicy w wolnym tempie
- nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego lub nieprawidłowe posługiwanie się sztućcami
- trudności z pisaniem
- mniej czytelne pismo
- trudności z czytaniem
- obniżoną koordynację wzrokowo-ruchową
- ma chorobę lokomocyjną
- łatwo się rozprasza
- nie potrafi się skoncentrować
- nie potrafi wysiedzieć bez ruchu, powstrzymać się od mówienia i wydawania odgłosów
- wyłącza się w trakcie lekcji, pogrąża się w rozmyślaniach
- nie potrafi zapamiętać prostych instrukcji
- ma tendencję do odchylania głowy do tyłu i wysuwania nóg do przodu
- je w sposób odstający od normy (zbyt szybko, niechlujnie)
- ma trudności z łapaniem piłki
- obniżoną sprawność fizyczną,
- trudności z nauczeniem się jazdy na rowerze,
- trudności z nauczeniem się odczytywania czasu z zegara,
- trudności w nauce pływania,
- opóźniony rozwój mowy i zaburzenia artykulacji,
- wskazana jest wykonanie diagnozy w kierunku niezintegrowanych odruchów.
Program skierowany jest do dzieci z:
- dysleksją
- dysgrafią
- dysortografią
- dyspraksją
- zaburzeniami koncentracji uwagi
- nadpobudliwością w tym z ADHD
- zaburzeniami koordynacji
- trudnościami w czytaniu i pisaniu
- dysfunkcjami ruchowymi i percepcyjnymi
- zespołem Aspergera
- obniżoną sprawnością percepcji wzrokowej i słuchowej
- opóźnionym rozwojem mowy
Program nie jest przeznaczony do diagnozy i terapii z osobami z uszkodzeniem CUN ani chorobą degeneracyjną mózgu.
Diagnoza przeprowadzana jest na jednym około 2-3 godzinnym spotkaniu, poprzedzona szczegółowym wywiadem z rodzicem. Rodzic otrzymuje informacje o wynikach w formie ustnej oraz zalecenia do ćwiczeń w domu. Na prośbę rodzica sporządzany jest szczegółowy raport, który jest dodatkowo płatny.